Salgs og leveringsbetingelser

Salgsbetingelser gjeldende for næringsdrivende ved kjøp i Telia Enterprise nettbutikk 

1. Avtalen

Avtalen gjelder for næringsdrivendes kjøp i Telias nettbutikk (heretter bestillingsløsningen), og består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid, har det som er særskilt avtalt mellom partene prioritet foran øvrige betingelser.

Forhold som ikke er regulert i Avtalen reguleres av bakgrunnsretten, hovedsakelig av avtaleloven, kjøpsloven, markedsføringsloven og ehandelsloven.

2. Partene

Selger er: Telia Norge AS (Org.nr.: 981 929 055), og betegnes i det følgende som  Selger/selgeren.

Kjøper er: Foretak registrert i foretaksregisteret/enhetsregisteret som kjøper varer fra selger gjennom Selgers bestillingsløsning, og betegnes i det følgende som Kjøper/Kjøperen.

Privatpersoner, eller juridiske personer som ikke er registrert i foretaksregisteret/enhetsregisteret kan ikke kjøpe varer  gjennom bestillingsløsningen.

3. Pris

Alle priser  er oppgitt eks. mva, frakt og eventuelt andre gebyrer, med mindre noe annet fremgår spesifikt.  Under bestillingen vil total pris inklusive frakt, mva og gebyrer vises. Det tas forbehold om feil priser, endring i valuta, underleverandørers priser og annet som kan endre prisen ved bestilling.


Ved eventuelle skrive - eller trykkfeil av vesentlig størrelse fra Selger og/eller Selgers partnere, i bestillingsløsningen, annonser eller ved annen markedsføring, kan Selger ensidig avvise ordre. Et avvik fra normal utsalgspris på 15 % eller mer anses alltid som vesentlig. Slike feil må imidlertid korrigeres i løpet av rimelig tid etter at feilen ble oppdaget.

4. Avtaleinngåelse

Avtalen er bindende for begge parter når Kjøperen har sendt sin bestilling til Selgeren.

                   

Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil fra Selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i Kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.

5. Betalingen

Selgeren kan kreve betaling for varen når den blir sendt fra Selgeren til Kjøperen.

Dersom Kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan Selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes.

Ved betaling med faktura, blir fakturaen utstedt til Kjøperen ved forsendelse av ordren med 14 dagers betalingsfrist.  

6. Levering

Oppgitte leveringstider er veiledende. Antall dager beregnes som hverdager.  Fraktførers tid kan komme i tillegg til estimert tid.

Hvis ikke leveringstid fremgår av bestillingsløsningen, skal Selgeren levere varen til Kjøper uten unødig opphold og senest 60 dager etter bestillingen fra Kjøperen. Dette gjelder ikke dersom forhold utenfor Selgers kontroll forhindrer leveranse.

Varen skal leveres til adressen oppgitt av Kjøper i bestillingsløsningen, eller hos Kjøperens foretaksregistrerte forretningsadresse dersom ikke annet er oppgitt. Levering er skjedd når Kjøperen, eller hans representant, har mottatt varen.

7. Risikoen for varen

Risikoen for varen går over på Kjøper når han, eller hans representant, har fått varen levert i tråd med punkt 6. Dette gjelder ikke dersom Kjøper benytter seg av egen speditør/fraktfører. Da overføres risikoen for det leverte når varen blir overlevert til fraktfører.

8. Angrerett

Angrerettloven gjelder ikke for kjøp/avtaler mellom virksomheter. Selger gir ikke angrerett på leveranse av produkter, så fremt annet ikke er skriftlig avtalt.

9. Forsinkelse

Ved forsinkelser, vil Selger kontakte Kjøper med forklaring på forsinkelse og oppgi nytt forventet leveringstidspunkt. Kjøpsloven kap. V gjelder ved forsinkelser.

10. Reklamasjon – mangler

Etter levering skal Kjøperen undersøke varen slik god skikk tilsier.

Dersom Kjøperen ønsker å gjøre en mangel gjeldende, plikter Kjøperen å reklamere innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde oppdaget den.  Reklamasjon skal være skriftlig og sendes til reklamasjon@teliabedrift.no. 

Reklamasjonsretten gjelder i 2 år etter levering, med mindre Selger ved garanti har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid.

11. Mangler – Kjøperens rettigheter

Varen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen, og for øvrig oppfylle de krav som følger av kjøpsloven § 17 (2).  Kjøperen bærer risikoen for egne forutsetninger eller særskilte formål som Selgeren ikke gjennom skriftlig avtale har påtatt seg å oppfylle.

Normal slitasje, vannskader, støtskader og andre skader eller feil som skyldes Kjøperen eller forhold på Kjøpers side,  utgjør ikke mangel.

Kjøperens rettigheter ved mangler følger av kjøpsloven §§ 34-40.


Hvis Kjøperen på eget initiativ iverksetter tiltak for å utbedre mangelen uten etter avtale med Selgeren, er Selgeren ikke ansvarlig for mangelen. 

Alle returer/reklamasjoner må godkjennes av Selger. Kjøper plikter å sende varen i  retur til Selger på forsvarlig måte, og har risikoen for varen frem til varen er mottatt hos Selger.   

12. Selgers kontrollansvar

Selger er ikke ansvarlig for forsinkelser eller tap som skyldes forhold utenfor Selgers kontroll, som Selger ikke med rimelighet kunne ventes å ha tatt i betraktning på avtaletiden eller unngå eller overvinne følgene av, jf kjøpsloven §§ 27 og 40.

13. Selgerens rettigheter ved Kjøperens mislighold

13. 1 Dersom Kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes Selgeren eller forhold på Selgerens side,  kan Selgeren i henhold til reglene i kjøpsloven kapittel VII etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra Kjøperen. Selgeren vil også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer.

Kjøper er ikke ansvarlig for betalingsmislighold som skyldes forhold utenfor Kjøperens kontroll slik det fremgår av kjøpsloven § 57.

13.2 Dersom Kjøperen unnlater å ta imot eller å hente varer, plikter Kjøper å betale et gebyr på kr 500 eks. mva. for å dekke smed tillegg av fraktkostnader for den uavhentede ordren.

14. Garanti

Garanti som gis av Selgeren eller produsenten, gir Kjøperen rettigheter i tillegg til de Kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning.

Bruk av uautoriserte verksteder kan medføre at Kjøper mister rettigheter under garanti.

15. Personopplysninger

Selger er behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger og plikter å behandle innhentede personopplysninger i henhold til personopplysningsloven. Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at selger skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfeller.

16. Endringer

Selger forbeholder seg retten til å endre disse salgsbetingelsene. Endringer får ikke tilbakevirkende kraft for allerede gjennomførte bestillinger.

17. Tvister og lovvalg

Avtalen og partenes rettigheter og plikter i tilknytning til denne reguleres av norsk rett. En eventuell tvist mellom partene skal søkes løst i minnelighet. Dersom tvisten ikke lar seg løse gjennom forhandlinger kan hver av partene bringe saken inn for de ordinære domstoler til avgjørelse. Oslo tingrett vedtas som rett verneting.